Monday 26 March 2012

Seafood Pizza


Last weekend buat pizza seafood ..resepi di bawah boleh menghasilkan dua keping pizza bersaiz sederhana...so bolehlah buat topping berbeza kalau suka. Resepi asal nya dari blog http://www.tiffinbiru.com/.

Bahan-bahan nyer :)

300 g tepung gandum
6 g instat yeast
20 g mentega
10 g gula halus
1 camca teh bread improver (optional)
1/4 camca teh garam
1 1/2 camca besar madu
170 ml air
Sedikit tepung untuk ditabur

Untuk topping nyer..:)

8 crab stick (filet ketam)

1/2 tin tuna mayonis dalam tin 
1 biji bawang di hiris
1/2 biji capsicum hijau
1/2 cawan cendawan butang dihirs
1 cawan nenas dalam tin dihiris ( boleh di tambah kalau suka)
parutan cheese mozzarella & cheddar (wani tambah satu keping slice cheese)
sos tomato

mayonis secukup nyer
Cara-cara

UNTUK DOH PIZZA :- Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas, kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu. Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal, jika melekit, tambah sedikit tepung. Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda.

KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk dok kecuali tepung untuk ditabur, ke dalam bread maker, pilih setting untuk doh dan tekan "ON", buat hingga siap.

UNTUK PIZZA GEBU :- Panaskan oven pada suhu 190C, sediakan 2 dulang pizza berukuran 9 inci, sapu dengan sedikit mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, bahagikan doh tadi kepada 2 bahagian sama besar. Ambil satu, tabur sedikit tepung dan canai bulat. Alihkan ke dalam dulang pizza, tekan2 dengan hujung jari hingga memenuhi dulang tadi dan biarkan kelilingnya sedikit tebal. Ratakan sos tomato dan mayonis tadi dan susun bahan topping pizza atasnya (buat 2 bahagian) dan diakhiri dengan keju mozzarella & cheddar. Bakar 20 - 25 minit hingga keju mencair dan roti kelihatan kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan hidangkan segera bersama sos kegemaran. Buat kaedah sama juga untuk yang selebihnya





pizza yang sedia untuk dibakar dengan extra cheese topping...:)....Selamat mencuba!!!






8 comments:

  1. island supreme.... ngeeeeeee,,,, :)

    ReplyDelete
  2. Im just too lazy to make my own pizza base la sis..pass me few slices pls ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Love dear...i did bought ready made base once...not nice lor...end up with throwing away the rest....this pizza base is very soft one...not much work oso da...:)...will pass u few slices ok...:D

      Delete
  3. very delicious and mouthwatering dish.You have great blog. Happy to follow you dear.Do visit my blog in your free time.
    http://www.foodydelight.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello dear...thanks for the visit ya...will give a visit to ur blog soon...:)

      Delete